Tuesday, April 26, 2011

Böcker, en korkad lärare och bra citat

Var på ett antikvariat i Haga härom dagen och fick då tag i två mycket intressanta böcker som jag varit på jakt efter ett tag. Den ena var Oscar Levertins Kung Salomo och Morolf, en diktroman som jag velat läsa ända sedan jag läste en biografi om Levertin för något år sedan, och som nämnde den i inbjudande ordalag. Den andra var en illustrerad utgåva av den helige Augustinus Bekännelser, på engelska. Den har jag velat äga ända sedan jag läste Jostein Gaarders Vita Brevis, en översättning av Codex Floriae, ett långt brev till Augustinus från hans konkubin från ungdomstiden, Floria Aemilia, vari hon mer eller mindre sågar den helige mannen och hans Bekännelser längs fotknölarna.

Jag tycker verkligen om de amerikanska texter jag läser just nu, synd bara att läraren FZ inte tänker tillräckligt för att inse att universitetselever som går en sexpoängskurs i amerikansk litteratur antagligen har andra ämnen vid sidan om. Den läslista hon presenterat tvingar till och med mig, som läser mycket och snabbt, att stressläsa intressanta texter och hoppa över en del (t.ex. Twains Huckleberry Finn som kom som en överraskning - och som vi skulle läsa på två dagar). Nåväl. En del hinner jag ju snappa upp, och det är framförallt Ralph Waldo Emerson och Henry David Thoreau som jag tagit till mig, mest för att de skrivit sådant jag redan tänkt och för att Emerson säger att just det där med att läsa sådant man redan tänkt kan vara fruktansvärt irriterande - men när det kommer från honom tar jag det som en komplimang till mitt intellekt. Jag skall i de kommande inläggen avsluta med citat från dessa båda herrar som jag anser att alla moderna människor bör ta till sig. Här kommer det första:

"When we are unhurried and wise, we perceive that only great and worthy things have any permanent and absolute existence,--that petty fears and petty pleasures are but the shadow of the reality."
                            -- Henry David Thoreau, Walden, 1854

No comments:

Post a Comment